Навчальні проекти на уроках української мови і літератури

"Те, що ми знаємо, обмежене, а те, чого не знаємо, безмежне".

                                                                                  Л.Толстой

Проектування - особливий тип інтелектуальної діяльності, відмінною особливістю якої є перспективно спрямована орієнтація, практично спрямоване дослідження.
До речі, німецький педагог А.Флітнер характеризує проектну діяльність як навчальний процес, у якому обов'язково беруть участь розум, серце і руки, тобто осмислення самостійно добутої інформації здійснюється крізь призму особистого ставлення до неї і оцінювання результатів у кінцевому продукті.
Мета застосування проектної методики: розвивати креативно-критичне мислення учнів; підвищувати рівень їхньої життєвої обізнаності через вивчення художніх творів і сприймання вчинків героїв як своїх власних; уміння давати об'єктивну оцінку і використання кращого у своєму досвіді як позитивної тенденції життєвої самотворчості.
Проект спрямований на збір інформації про який-небудь об'єкт, явище. Він має структуру взаємодії учасників, кожен з яких виконує певну функцію; має чітко виражений результат, що обов'язково зорієнтований на соціальні інтереси самих учасників, спрямований на впровадження в практику. Проект передбачає роботу з різноманітними джерелами інформації, обробка зібраних матеріалів, оформлення результату, його презентацію.
Головне завдання проекту полягає в тому, щоб навчити дітей самостійно працювати, здобуваючи нові знання; грамотно, логічно і творчо висловлювати свої думки.
Значною перевагою проектної діяльності є вміння, яких набувають учні, а саме:
  • планувати свою роботу, попередньо прораховуючи можливі результати;
  • використовувати багато джерел інформації;
  • самостійно збирати й накопичувати матеріал;
  • аналізувати, зіставляти факти, аргументувати свою думку;
  • приймати рішення;
  • установлювати соціальні контакти;
  • створювати "кінцевий продукт" - матеріальний носій проектної діяльності;
  • представляти створене перед аудиторією;
  • оцінювати себе та інших.
Учні повинні навчитися:
  • визначати основні і проміжні мету і завдання;
  • шукати шляхи їх вирішення, обираючи оптимальні;
  • здійснювати та аргументувати вибір;
  • передбачати наслідки вибору;
  • діяти самостійно;
  • порівнювати отриманий результат з тим, що вимагають;
  • об'єктивно оцінювати свою діяльність і результат проектування.
Становленню особистості сприяє усвідомлення необхідності допомогти одне одному, вміння оцінювати один одного, критикувати, а найголовніше - нести відповідальність за свою роботу перед собою, своєю групою, усім колективом.
За останні 3-4 роки ми (вчителі української мови і літератури) з учнями школи виконали декілька проектів: "Літературна Петрівщина", "Чи існують герої у наш час?", "Проблема батьків і дітей в українській літературі ХІХ - початку ХХ ст.", "Використання фразеологізмів у мовленні мешканців села Ганнівка".
Саме на останньому проекті мені й хотілося б зупинитися. Вивчаючи фразеологізми на уроках української мови в 5 класі, учні мого класу (зараз навчаються у 9 класі) зацікавилися одним із завдань: "Які фразеологізми вживаються удома батьками, бабусями та дідусями, сусідами? Записати їх". Діти записали багато таких фразеологізмів. А вже навчаючись у 8 класі вони виконали вищезгаданий проект: опрацювали наукову літературу, дослідили походження фразеологізмів, зібрали фразеологізми, найуживаніші в нашій місцевості, ще й класифікували їх за групами. Крім того, цей проект учениця Пилипенко Юлія захистила не лише в школі, а й представила на районній учнівській науково-практичній конференції "Учнівська творчість". Зараз матеріали проекту використовуються на уроках української мови під час вивчення теми "Фразеологія".

Переглянути текстовий варіант цього проекту можна за посиланням https://docs.google.com/document/d/1fTGrctgKO4oraedLT6kokNSW3dQ4eByLPyReqwmWL6Q/edit?usp=sharing

Переглянути презентацію проекту можна за посиланням https://docs.google.com/presentation/d/1zPeXYyPB26VNAldqz7ihAxjsm2cDckjjrcm-gflE3HU/edit?usp=sharing

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий