Дистанційне навчання

Завдання для підготовки до ІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з інформаційних технологій  

Завдання для підготовки до ІІ етапу Міжнародного конкурсу знавців рідної мови імені Петра Яцика для учнів 9 та 11 класів.

 9 клас

Варіант 1

1. Укажіть рядки, в яких неправильно утворено ступені порівняння прикметників. Думку аргументуйте.
А   Менш помітніше, гучніше
Б   краще, мужніший
В   відповідальніше, найбільш вище
Г   щонайменше, найбільш легше
Д   достойніше, поганіше
2. Знайдіть неправильно вжиту відмінкову форму. Поясніть.
Два стільця, дві третіх клена, три дуба, три восьмих кілометри, чотири сина, чотири столи, Олеже Івановичу, улюбленого предмету.
3. У якому рядку немає частки
А  Навряд чи це можливо
Б  нехай кожен наведе приклад
В  тільки не змушувати
Г  синіти, наче мор.
4. Знайдіть правильне тлумачення фразеологізмів.
Хоч греблю гати:    а) безрезультатно 
                                               б) незрозуміло
                                               в) дуже  складно
                                               г) дуже  багато.
Честь мундира:   а) чесно  заслужена похвала;
                               б) великі  досягнення по службі;
                               в) гідність  особи як представника певної організації;
                               г) зневажливе  ставлення до цивільних осіб.
5. Запишіть речення. Підкресліть у ньому головні та другорядні члени.  Укажіть кількість частин, що входять до його складу. Побудуйте структурну схему речення.  Виділені слова розберіть як частину мови.
Мій літак вибухнув у повітрі, і я осипався на землю вже попелом, так що і могили у мене нема (М.Вінграновський).

6. Прочитайте слова Ліни Костенко. Як ви їх розумієте?
            І не знецінюйте коштовне,
            не згубіться у юрбі.
            Не проміняйте неповторне
            На сто ерзаців у собі!
                        (ерзац – у перекладі з німецької «неякісний замінник, сурогат»)
Запишіть тезу та наведіть переконливі аргументи. Підкріпіть аргументи прикладами з життя, художньої літератури тощо. Відповідь запишіть у вигляді власного висловлювання.

Варіант 2

1. У чому полягає різниця між тире і дефісом? Проілюструйте прикладами.
2. Запишіть правильно подані числівники.
       Двохсот сорока трьома, семистам двадцятьома двома, стами, двадцяти сімох, восьмидесяти, п’ятьмастами сорока одним, трьома стами, ста сорока одним, однею шістнадцятою, дев’яносто семи, шестидесяти  сімох, восьмистам  п’ятдесятьма сьома.
3. Складіть словосполучення із поданих слів-паронімів:
афект -­ ефект;
стрес -  струс;
буланий  -  булатний.
4. Утворіть форми третьої особи однини від інфінітивів.
       Боротися, клеїти, хотіти, бігти, могти, бачити, полоти, держати, носити, плакати, колоти, ліпити.
5. Напишіть листа своєму ровесникові з-за кордону про Україну, її історію, культуру, традиції, природу (2-2,5 ст.).

Усне завдання.
Що, на вашу думку, повинен знати чи вміти співрозмовник, щоб бути цікавим для Вас? Поділіться думками та спостереженнями.
 
Варіант 3

1. Напишіть разом, через дефіс чи окремо такі слова.
Вище|названий, вельми|шановний, навчально|виховний, всього|на|всього, держ|банк, хіба|що, різно|кольоровий, багряно|червоний, синьо|окий, з|поміж, це|б|то, будь|як, казково|чарівний, біло|гривий,світло|чолий, північно|східний.
2. Відредагуйте речення.
В нашому класі любий учень розповість біографію Марка Вовчка.
Письменник змалював у романі найбіднішу бідноту.
3. Поясніть значення поданих фразеологізмів.
За тридевять земель; аж іскри летять; хоч око виколи; хоч голки визбируй.
4. Утворіть від поданих іменників прикметники.
Кривий Ріг –                                                          Гадяч –
Буг –                                                                        Воронеж –
Золотоноша –                                                         Сиваш –
Париж –                                                                  Київ –
казах –                                                                     ткач –
5. Доберіть до поданих слів антоніми.
Мужність –

Оптиміст –
Тісно –
Жартома
6. Напишіть твір-опис пам”ятки архітектури (споруда, пам”ятник, меморіал, стела, барельєф, ансамбль).

Варіант 4


1. Напиши твір-роздум "Забудеш рідний край - тобі твій корінь всохне"  (П.Тичина)
2. Виправ мовно стилістичні помилки
Взаємовідношення між людьми строяться по-різному.
Я маю невелику уяву про традиції древніх жильців того краю. Всяка людина потребує до себе розуміння і доброго відношення. За оскорблєніє хай він подасть пісьменне ізвінєніє. Голова правлєнія приймає дячніков згідно до графіка на об'яві.
3. Побудуй з окремих речень речення з відокремленими членами; постав відповідні розділові знаки.
Старі груші щовесни рясно зацвітали. їх посадив ще мій прадід. Ми приїхали в село під вечір і зразу взялися фарбувати паркан. Його поставили напередодні. Ясні гори стояли до самого небокраю. їх охопив багрянець. Село синіє розкиданими хатками. Його зачарувало зоряне небо.
4. Зроби схему речення. Визнач кількість частин у ньому. У кожній частині підкресли граматичну основу.
Той, хто садить паростки кленові,
Хто діброви молоді ростить,
Сам достоїн людської любові,
Бо живе й працює для століть.
(М. Рильський)
5. Напиши, якими словами (словосполученнями, реченнями) ти дякуєш і просиш пробачення; підкресли ті з них, які вважаєш власне українськими.

 

11 клас

Варіант 1

1. Укажіть рядки, в яких неправильно утворено ступені порівняння прикметників. Думку обґрунтуйте.
А   Швидше, більш повно
Б   менш мужніший, наймужніший
В   маліший, синіший
Г   надзвичайно тихо, тихіше
Д   достойніший, поганіший
2. Знайдіть слова та словосполучення, написання яких відповідає  орфографічним нормам. Підкресліть орфограми.
Жовтогарячий, життьовий, вцілому, заєць-русак, знадвору, рік-у-рік, журі, суспільно-корисний, три восьмих кілометра, два капітани, по німецькому, сьома, молочно-білий, моркв’яний, приїзжий, мати-Україна, Золоті Ворота, особистісноорієнтований.
3. Виберіть значення, яке відповідає префіксові  екс-:
Задавненість, заперечення, ухилення, зниження, завершення.
Наведіть приклади слів з даним префіксом, одне з них уведіть у речення.
4. Запишіть словосполучення, виправивши помилки.
Залишайте залог. Жилець цієї квартири.
Прийміть і ви участь. Виключіть світло.
Відкрийте вікно. Говоріть на українській мові.
Самий найкращий друг. Пошліть заказний лист.
5. Запишіть речення. Підкресліть у ньому головні та другорядні члени. Укажіть кількість частин, що входять до складу речення. Побудуйте структурну схему. Виділене слово розберіть як частину мови.
У церкві біля святих і богів нічого не чув Марко Безсмертний, а тільки-но закрутились, заскрипіли колеса, він спочатку відчув темну розпарену спеку, і це його повернуло в дитинство, коли хворим лежав у парноті розімлілого зерна, бо в ті часи у селі зерно було і хлібом, і ліками (М.Стельмах).

6. Дайте відповідь на питання, поставлені в тексті: «І яка вона є, сама природа подвигу? Чи здатен його вчинити той, хто заздалегідь готує себе до цього, чи, може, ближчий до існини той, для кого подвиг – це акт миттєвий, блискавичний, майже рефлекторний?».

Сформулюйте тезу-відповідь і наведіть аргументи на її доказ. Підкріпіть аргументи прикладами з життя, художньої літератури тощо. Відповідь запишіть у вигляді власного висловлювання.

 Варіант 2


1. До яких правил –орфографії чи пунктуації – належать правила правопису дефісу?
2. Запишіть речення. Розставте розділові знаки. Підкресліть головні та другорядні члени, надпишіть над кожним словом, якою частиною мови воно є. Побудуйте структурну схему.
Варвара напружено прислухалася хоч їй і соромно було чути розмову людей які не знають що їх слухають і навпаки не хочуть щоб хтось їх чув.
3. Виправте помилки в написанні числівників.
Семистами двадцятьома двома, двохсот сорока трьома, двадцяти сімох, стами, семи десяти, п’ятистами сорока одним, чотирьомастами, сто сорока одним, чотирьомастами, сто сорока одним, однією шістнадцятою, дев’яносто семи, шістдесят сімох, восьмистам п’ятдесятьма шістьма. 
4. Запишіть подані слова, знявши риску.
Світ/за/очі, на/пів/дорозі, по/праву/руч, без/угаву, до/не/давна, всього/на/всього, на/виріст, на/яву, уві/сні, раз/у/раз, не/до/вподоби, віч/на/віч, день/у/день, спокон/віків, спокон/вічно.
5. Відредагуйте речення.
В останні роки з’явилися твори які з великою художньою силою піднімають питання сучасності.
Кожний мешканець лісу приймається за свою роботу.
Почалися без кінцеві наклепи на Мотрю зі сторони Кайдашихи.
Зяблик знову зустрів знущання з боку однокласників.
Повість «Інститутка» відіграє велике значення у творчості Марко Вовчок.
6. У вигляді твору-роздуму продовжіть думку А.Мокренка. Висловіть свої аргументи (чи контраргументи).
Може хтось (а є й такі, на жаль!) презирливо пхекає на свою мистецьку праматір, відгородившись від власної історії частоколом запозичених «років» та «диско»…

Усне завдання.
Уявіть себе телевізійним критиком. Висловіть «за» і «проти» сучасного телебачення.


Варіант 3


1. З поданих у дужках слів утворіть словосполучення.
(Два, дві, двоє, пара)(дівчата, дівчини); (кілька, кількох)(учні,учнів); (півтора, одна ціла і одна друга, одна ціла і п”ять десятих, півтори)(роки, року); (чотири, четверо)(високі, високих)(будинки, будинків).
2. Запишіть подані слова, вставивши пропущені букви.
Д...л...тант, пр...ор...тет, сув...р...нітет, інж...н...р, д...р....гент, в...т...р...нар, г...рлянда, інц...дент, аргент...нець.
3. Який із поданих висловів нормативний?
Вітер три метри за секунду – вітер три метри на секунду;
Опановувати мову – опановувати мовою;
Оплатити за проїзд – оплатити проїзд;
Іншими словами – інакше кажучи;
Винести подяку – оголосити подяку;
Закрито на перерив – зачинено на перерву.
4. Помрійте і опишіть, яким буде Ваш внутрішній стан у хвилини оголошення Вас переможцем національного туру Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика? 

Варіант 4
 
1. Стисло виклади свої міркування щодо вислову О. Довженка "Сучасне завжди на дорозі з минулого в майбутнє".
2. Переписуючи текст, заповни необхідні орфограми та пунктограми. Зроби структурні схеми складнопідрядних речень. (Для схем заново речення переписувати не треба, а позначте їх цифрами: 1 - схема; 2 - схема...).
Ні я ні..скільки не соромлюсь і не вагаюся назвати осінь найлюбішою мені в рокові добою бо в цій моїй любові до неї і тіні не..має тієї зневіри чи того смутку що їх завжди чогось сполучають із цією житт...дайною частиною року Люблю я осінь за те що навіває вона як ні..яка пора інша струмені творчої енергії що все те найкраще що робилося і що зроблено мною робив я цією порою
Люблю я її і за..те що коли спадає в саду пожовкле листя., ночами крізь голе обшарпане гіл..я стаються видніші довічні зорі а в людей спадає з очей полуда і прокидаються ті здорові думки які дрімали в голові чадної весни та млосного літа (За С. Васильченком)
3.  Наведені іменники постав у формі родового та орудного відмінка однини. Виконай завдання за таким зразком:
Р. в.                                                            О. в.
Земля —і                                                    -ею
Каша, сторожа, площа, плющ, вернісаж, вимикач, кобзар, шофер, снігур, звір, плотар, казкар, Каїр, орендар, аптекар, школяр, ковзаняр, весляр, фундамент, паркан, ячмінь, камінь, футбол, стадіон, гол, синус, Буг, Херсон, зустріч, популярність.
4. До слів іншомовного походження добери українські відповідники.
Акцент, алегро, бісер, блеф, бокс, варвар, васал, вахте, генерація, герань,гід, декада, денді, дубляж, емісар, епістола, корона, моціон
5.  Напиши мовленнєві одиниці (слова, словосполучення, речення), якими хочеш внести свою пропозицію,  щось порадити. Підкресли ті, які вважаєш найдієвішими.

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий